Snel zoeken

Tips voor een goed sollicitatiegesprek

Voorbereiding van het gesprek:
- Ken de vacaturetekst en zorg voor achtergrondinformatie van het bedrijf (website, jaarverslag , google, Linkedin e.d.);
- Zorg dat je de naam en functie weet van je gesprekspartner(s), google, Linkedin deze mensen;
- Neem je CV (Nox People Resume) en andere relevante zaken mee naar het gesprek;
- Zorg dat je een “elevatorpicht” voorbereid, wat wil je in ieder geval hebben gezegd:

Elevatorpitch:
Een elevatorpitch (elevator = lift; pitch = verkooppresentatie), is een presentatiewijze van jezelf. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden tot 2 minuten. Wezenlijk bij een elevatorpitch is een in het oog springende presentatie met denkbeelden, vergelijkingen en voorbeelden, zoals ze ook in het AIDA-model (attentie, interesse, verlangen/desire, actie) voorkomen. Voor een succesvolle elevatorpitch tellen verder niet alleen gegevens en feiten, maar is ook het aanspreken van de emotie van belang.

Een effectieve elevatorpitch moet de volgende vragen beantwoorden:
- Wie ben jij (hobby’s, sport, thuissituatie e.d.)?
- Wat is jouw toegevoegde waarde, zet jezelf als een merk in de markt (wat kun je al?);
- Wat is je doelstelling?
Hou daarnaast rekening met de volgende elementen:
- Non-verbale en verbale communicatie: zit je rechtop, praat je hard genoeg e.d.
- Is de inhoud van je pitch relevant?

Het gesprek:
- Het gesprek begint als je het gebouw binnengaat en eindigt pas als je weer buiten staat;
- Zorg dat je weet waar je moet zijn. Kijk van tevoren bijvoorbeeld even op Google maps/ streetview. Nog beter, rij er van te voren een keertje heen.
- Kom maximaal 10 minuten te vroeg (als je eerder bent, zorg dan dat je gesprekspartner nog niet wordt geroepen);
- Doe je mobiel uit!
- Kleed je naar de gelegenheid! Als je de dresscode niet weet:
- Eerste gesprek, beter overdressed dan underdressed;
- Tweede gesprek, ga zoals je zelf prettig vindt maar pas je wel aan de omgeving aan.
- Je krijgt maar 1 kans om een goede eerste indruk te maken:
- Geef een goede handdruk, niet te slap en niet te krachtig en maak oogcontact;
- Zorg dat je positief begint;
- Zorg voor een verzorgd uiterlijk, maar gebruik niet te veel make-up en parfum;
- Geen kauwgom;
- Rook niet kort van te voren een sigaret.
- Verkoop jezelf, gebruik de punten uit je elevatorpitch en verwerk deze in de beantwoording van je vragen;
- Speel in op de bedrijfscultuur door hier met antwoorden op in te gaan;
- Durf vragen te stellen. Door het stellen van goede inhoudelijke vragen creëer je een gesprek in plaats van een ‘verhoor’. Bereid deze vragen van te voren goed voor, als je ter plekke een vraag moet verzinnen kom je niet verder dan de standaardvragen die iedereen kan verzinnen. Je kunt je juist onderscheiden door goede specifieke vragen te stellen. Vraag ook gerust door, het laat alleen maar zien dat je voorbereid bent en interesse hebt. Bij het stellen van vragen kun je denken aan hun werkwijze, samenwerking met directe collega's, samenwerking met andere afdelingen, ontstaanswijze van organisatie, hun toekomstplannen, hoe zien zij de invulling van de positie voor zich, ontwikkelingsmogelijkheden, wat voor type klanten, etc. Vermijd vragen over arbeidsvoorwaarden, vrije dagen, ziekte, etc. Dit komt vanzelf wel een keer ter sprake.
Schrijf je vragen anders op als geheugensteuntje; doe geen aannames;
- Wees oprecht geïnteresseerd.

Vragen die je moet kunnen beantwoorden:
1. Wat spreekt je aan in de functie
2. Waarom wilt u bij ons bedrijf komen werken?
3. Wat kunt u ons bieden of bijdragen dat anderen niet kunnen?
4. Wat weet u over onze organisatie?
5. Wat zijn uw redenen om uw huidige werkgever te verlaten?
6. Omschrijf jezelf in één woord / Vertel eens iets over jezelf
7. Hoe zou je beste vriend jou omschrijven?
8. Hoe lang wilt u bij ons werken?
9. Vertel eens iets over uzelf. Wat vindt u belangrijk in uw leven?
10. Geef voorbeeld van uw besluitvaardigheid. Wat is uw leiderschapsstijl?
11. Wat zijn uw sterke kanten in uw persoonlijkheid en karakter?
12. Wat zijn uw zwakke kanten en hoe gaat u daarmee om?
13. Wat vindt u belangrijk in uw baan? Wat is uw ideale baan?
14. Werkt u graag alleen of liever in een groep?
15. Aan welke activiteit of deel van uw werk heeft u een hekel?
16. Welke activiteit of deel van uw werk doet u altijd met veel plezier?
17. Werkt u bij voorkeur volgens vaste procedures of uw eigen inzicht?
18. Hoe voelt u zich als zich plotseling een onzekere situatie voordoet?
19. Heeft u een voorbeeld waarin u iets hebt bereikt wat u onmogelijk leek?
20. Geeft u eens een voorbeeld van meningsverschil met een collega?
21. Wat was de moeilijkste beslissing die u de laatste tijd hebt moeten nemen?
22. Welke punten hebben u belemmerd in de ontwikkeling van uw carrière?
23. Wat is uw doel in uw carrière op langere termijn, bijv. over 5 jaar?
24. Hoe succesvol vindt u zelf dat u tot nu toe bent in uw werk?
25. Welke vaktijdschriften, internetsites en nieuwsbrieven leest u?
26. Hoe houdt u uw vakkennis op peil? Wat was uw laatste artikel of boek?
27. Let ook op ijsbrekende vragen als "Makkelijk kunnen vinden?", zorg ook hierin voor een positief antwoord

Neem alle vragen serieus:
Zoals je hier hierboven leest zijn sommige vragen verschrikkelijk standaard. Beantwoord deze vragen toch serieus. Je zou het zelf ook niet leuk vinden als iemand je vraag niet serieus beantwoordt.
Verrassingsvragen:
Sommige interviewers stellen af en toe een verrassingsvraag tussendoor. Er kunnen verschillende redenen zijn om dat te doen. Misschien maak je de indruk dat je vooral voorbereide antwoorden geeft. De interviewer wil weten of je op een onverwachte vraag heel anders antwoord geeft.
Hij wil weten hoe je reageert op een lastige gesprekssituatie. Verrassingsvragen gaan buiten het normale kader van een sollicitatiegesprek (opleiding, ervaring, het bedrijf, de functie etc.), zonder dat het nu direct onbehoorlijke vragen zijn.

Tot slot
Als ze vragen wat je van het gesprek vond, geef uiteraard een positieve terugkoppeling (als je enthousiast bent). Probeer hierbij concreet aan te geven wat je aan spreekt. Mochten ze vragen of je nog andere opties hebt lopen wees hier dan gerust eerlijk over. Bedenk hierbij wel dat je de vacatures die je noemt logisch zijn bij je verhaal.
Nox People gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses. Meer weten?